emailadres wachtwoord
emailadres wachtwoord
Onze School
Ouders
Leerlingen
Praktisch
Nieuws
Foto's Agenda

Groep 1/2

Wie zijn wij?Als je de ingang voor de onderbouw binnen komt en rechtdoor loopt vind je ons in de centrale ruimte die is ingericht als kleuterlokaal.
We zijn met 20 kinderen,verdeeld over groep 1en 2 en juf Els.
Juf Els is er alle dagen van de week.
In de gang heeft ieder kind een eigen kluisje om de jas en de tas op te bergen.
Vanaf  8.20 uur zijn ouders en kinderen welkom om binnen te komen. Om 8.30 uur beginnen we met de les. 



Wat leren wij?voorwaarden om te kunnen leren
Een van de belangrijkste voorwaarden om te leren is je veilig voelen.
We dragen zorg voor een goede sfeer in de groep zodat elk kind zich veilig kan voelen om te kunnen leren. Pas dan kan het zich goed ontwikkelen.
We leren dat er respectvol met elkaar wordt omgegaan; we leren omgaan met regels, afspraken en conflicten.
Van en met elkaar leren door samen te werken en samen te spelen. Goed kunnen spelen is belangrijk voor de persoonlijkheidsontwikkeling, daarom is spel het belangrijkste ontwikkelingsdoel.
 
leren door beleven-betekenisvol leren
We vinden dat kinderen leren door te beleven. Daarom werken we met thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. Leren vindt niet alleen plaats in het lokaal,maar ook in de omgeving, de natuur en door spel. Voor spelontwikkeling zijn verhalen belangrijk.
 
Werken met thema’s
Bij elk thema staat een prentenboek centraal; het is zelfs de basis voor het thema. Dit themaboek lezen we een aantal keren en daar spelen we ook over. Juf zoekt er liedjes, opzegversjes en verhalen bij. Bij elk thema proberen we een uitstapje te maken of vragen we een gast om iets te vertellen.
De ontwikkelingsgebieden spel, taal,rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en kunstzinnige vorming komen in elk thema aan bod.
Een thema duurt ongeveer drie weken.
 
 
werkwijze-dagindeling
Elke dag beginnen we in de kring en aan de dagritmekaarten kun je zien wat we verder de dag gaan doen.
Op maandag bespreken we de weektaken. Taakjes moet je maken en daarnaast kun je nog heel veel kiezen. Na de kring gaan we aan het werk bij een tafel of in een hoek. We mogen zoveel mogelijk zelf pakken en juf komt langs om te kijken of het lukt, of helpt je nog even op gang. 
Rond 10.15 uur gaan we fruit eten en iets drinken. Als je klaar bent mag je een boekje pakken en zelf of met iemand samen “lezen”.
Daarna gaan we buitenspelen, vrijspelen of gymmen in het speellokaal.
We hebben een leuk plein met speeltoestellen , een zandbak en schommels.
In het speellokaal doen we tik- en zangspelletjes,  kunnen we dansen en klimmen en klauteren in de toestellen.
 
Start van het schooljaar - Groepsvorming
Bij de start van het nieuwe schooljaar krijgen kinderen voldoende tijd om elkaar te leren kennen. Het eerste thema van elk schooljaar is gericht op groepsvorming en op omgaan met elkaar. Dit jaar is het gekozen themaboek:
Mag ik meedoen?
Het boek gaat over vriendschap. Eend wil graag nieuwe vrienden maken en bij de club. Je kunt nooit genoeg vrienden hebben! Maar met welk dier mag hij meedoen? Hij kan niet brullen als een leeuw of trompetteren als een olifant. Wat nu? 
Aan de hand van het boek kunnen we gesprekken voeren en werken aan een goede sfeer in de groep. 

Groepsnieuws

schoolontbijt op 6 november

07-11-2018
Afgelopen dinsdag zaten we gezellig met zijn allen aan een heerlijk ontbijt.Er werd flink gegeten van de bruine boterhammen en bolletjes. Ook de krentenbollen vielen in de smaak. Dankzij de hulp van de ouders van Isabel liep het allemaal gesmeerd! 

Afsluiting Kinderboekenweek

12-10-2018
Als afsluiting van de Kinderboekenweek hebben de kinderen uit de bovenbouw voorgelezen bij de jongere kinderen. De kleuters hadden zelf hun lievelingsboek gekozen. In groep 3 werden er eigen verhalen bedacht en geschreven, met hulp van groep 8. Het was erg gezellig en de kinderen konden elkaar goed helpen.

volop aan het ontdekken

12-10-2018
Vrijdagochtend nam Bram grote takken en een suikerbiet mee naar school voor de herfsttafel. Toen we ze midden op de groepstafel hadden gelegd om er over te praten kroop er een pissebed uit een tak. Ons kringgesprek ging toen al snel over wat deze diertjes met de (dode) tak deden. Gaandeweg kwam er een hele familie pissebed uitkruipen, het waren er "wel honderd" volgens de kinderen. Van zulke kleine diertjes heb je er natuurlijk ook wel veel nodig om zo'n grote tak weg te werken....

Herfstwandeling als start van het nieuwe IPC thema "speuren en verzamelen"

01-10-2018
Vanochtend hebben de beide kleutergroepen gezamenlijk een (herfst)wandeling gemaakt als startpunt vanuit ons nieuwe IPC thema "speuren en verzamelen". De kinderen kregen allemaal een papieren tasje mee om hun vondsten in te doen, hier werd volop gebruik van gemaakt want er was zoveel moois in de natuur om te zien en te bewaren! De vader van Maartje wist nog veel extra dingen te vertellen en te laten zien aan de kinderen. Natuurlijk bleef een flinke regenbui niet uit want ook dit hoort nu eenmaal bij de herfst. 
Na onze wandeling hebben we gezamenlijk alle vondsten uit de natuur bewonderd en besproken (:de zogeheten "kennisoogst"). De komende weken gaan we verder werken,spelen en leren over dit thema, zo zal de huishoek bijvoorbeeld worden omgetoverd tot het huisje van de boswachter!
     

Uitleg over het nieuwe schoolplein

01-10-2018
Op dinsdagochtend 25 september kregen alle groepen een "rondleiding" over het nieuwe schoolplein. Tom,de vader van Joost en Thijs, vertelde erg enthousiast hoe mooi het allemaal gaat worden. Hij had de tekening met het ontwerp erop bij zich en wist veel te vertellen over de aanleg van het plein, het groen en de materialen. Aan het eind van de rondleiding voor de 3 jongste groepen kregen we zelfs een mooie kruiwagen van "donkergroen", compleet met bezems en harken cadeau! Daar gaan we natuurlijk veel gebruik van maken straks!