emailadres wachtwoord
emailadres wachtwoord
Onze School
Ouders
Leerlingen
Praktisch
Nieuws
Foto's Agenda

Zorg voor leerlingen

Wie ben ik?
Mijn naam is Aleid Saaltink en ik werk als IB-er (intern begeleider) op donderdag en vrijdag op de Vijverstee en de rest van de week op de Schuthoek (in Zuidlaren).


Wat doet een IB-er?
De verantwoordelijkheid voor de organisatie van de ondersteuning van de leerlingen ligt bij de coördinator Passend Onderwijs ofwel intern begeleider. Zij ondersteunt ook de leerkrachten bij hun verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de plannen en de naleving van de gemaakte afspraken. De eindverantwoordelijkheid van de leerlingenondersteuning ligt bij de directie.

Ik volg de ontwikkeling van alle kinderen. Ik wil hiermee ieder kind de aandacht en ondersteuning geven die het nodig heeft. De onderwijsbehoeften, of dit nu meer uitdaging of extra begeleiding op cognitief gebied of begeleiding qua gedrag en werkhouding is, zijn leidend in het onderwijsaanbod op de Vijverstee.

Op cognitief gebied meten en analyseer ik samen met de leerkracht structureel de leeropbrengsten van de kinderen. Wij doen dit door het afnemen van de methode gebonden toetsen en de toetsen uit het leerlingvolgsysteem van Cito, door observatie en gesprekken met de leerlingen en ouders.

Cito is een leerlingvolgsysteem op het gebied van spelling, woordenschat, technisch lezen, begrijpend lezen, studievaardigheden en rekenen. Alle toetsen worden in principe vanaf groep 2, twee keer per jaar afgenomen.

Samen met het team worden de resultaten van de toetsen in kaart gebracht. Op schoolniveau gebruiken we de Drie Dee Monitoring. Met dit instrument kijken we kritisch naar onszelf als school, sporen verbeterpunten op en starten waar nodig met een ontwikkeltraject op een bepaald gebied.
Op groepsniveau kijken we naar verbeterpunten qua klassenmanagement en instructie in de groep met behulp van de groepsmonitoring. De gegevens worden verwerkt in groepsplannen, individuele handelingsplannen of een ontwikkelingsperspectief.

De eind-en tussenopbrengsten worden door de onderwijsinspectie gemonitord en meegenomen als indicatoren voor het meten van de onderwijskwaliteit van de school. 

De ouders

Voor een goede ontwikkeling van de leerling is overleg tussen ouders en groepsleerkracht noodzakelijk. Wij voeren dan ook regelmatig oudergesprekken en ouder en kind gesprekken. De ouders kennen hun kind als geen ander en de leerkracht is de professional op het gebied van ontwikkeling van kinderen. Om kinderen te betrekken bij hun eigen leerontwikkeling worden ook de kinderen (vanaf groep 5) bij de gesprekken uitgenodigd.

Meer en uitgebreide informatie omtrent de leerling ondersteuning en/of informatie over externe instanties (GGD, schoolmaatschappelijk werk, logopedie, etc.) vindt u in onze schoolgids.
Mocht u nog vragen hebben dan kunt u contact met mij opnemen via de school.

Aleid Saaltink.